Pred Vama su materijali koji su korišćeni na I januarskoj radionici “Iz lavirinta” koje organizuju ULOB i Sidro u prostorijama Bora Lavirinta. Radionice su osmišljene kao transformativne i sve materijale je pripremila Andrea Dimitrijević, trener emocionalnih veština. Prisustvo radionicama je besplatno i održavaju se svake nedelje od 14-17 časova.
Svi imamo prava na emocionalne dozvole:
-
Imam pravo na vrednost
Zabrane:
-Kod roditelja koji se boje da će decu pokvariti njihova velika ljubav javlja se prekomerno uslovljavanje: “Voleću te ako imaš sve petice”
-Kod roditelja koji zanemaruju svoju decu.
– Kod roditelja koji to čine iz neznanja: Ne hvale dete da se ne iskvari-ignorisanje ili uče dete da se ne ističe kako ne bi izazvalo zavist I mržnju zajednice.
-
Imam pravo na postojanje (na život)
Zabrane:
- Zašto sam te I rodila!
- Skloni mi se sa očiju da te ne vidim!
- Ja sam te rodila, ja ću te i ubiti!
- Bolje da sam rodila kamen nego tebe!
- Šta mi je ovo trebalo u životu!
-
Imam pravo na godine koje imam.
Zabrane:
- Ti ćeš uvek biti moje maleno dete!
- Uživaj dok se ne udaš/oženiš/pođeš u školu!
- Kada odrasteš, moraćeš sve sam!
- Tvoje igranje je smešno i beskorisno!
- Uozbilji se!
- Odrasti već jednom!
- Treba da se brines o bebi, ona je mala.
- Vidiš kako je teško, pomozi mu!
- Videćeš kako je teško kada porasteš!
-
Imam pravo na samostalnost.
Zabrane:
- Pusti, ja ću to umesto tebe da uradim!
- Ne znaš ti to, pusti mene!
- Ja ću bolje da sredim tvoje igračke/nacrtam tvoj crtež/uradim tvoj domaći
-
Imam pravo na mišljenje.
Zabrane:
- Šta ti tu pametuješ?
- Prestani da mudruješ!
- Glupane, nesposobnjakoviću, budalo!
- Dok si u mojoj kući, biće kako ja kažem! Moja kuća-moja pravila!
-
Imam pravo da osećam sve emocije.
Zabrane:
- Pravi muškarci nikadane plaču!
- Budi jak, izdrži!
- Nisi lepa kad se ljutiš!
- Neću ti to učiniti dok se ljutiš!
- Suzama se sve postiže, ne besom.
-
Imam pravo na bliskost.
Zabrane:
- Ovo pravo ugroženo je kod dece roditelja koji preterano često sumnjaju u dobre namere drugih ljudi.
- Deca roditelja sklonih neprijatnim ili ljubomornim scenama.
- Deca roditelja sklonih otuđivanju od drugih ljudi.
-
Imam pravo na poverenje.
Zabrane:
- Koga zmija ujede i guštera se boji!
- Vuk dlaku menja, ali ćud nikada!
- Ljudima se ne može verovati!
-
Imam pravo na pripadanje.
Zabrane:
- Svi Srbi/Crnogorci/muslimani/gejevi su loši ljudi
-
Imam pravo na uspeh.
Zabrane:
- Takmičarski odnos roditelja prema deci, Ja sam u tvojim godinama izgledala bolje/bila uspešnija/imala lepše partnere/ljudi su me više voleli/bila sposobnija..
-
Imam pravo na seksualnost. (suprotni imperativ je BUDI SEKSI/BUDI LEP da bi bio vredan!)
Zabrane:
- Devojčice ne treba da imaju školsku simpatiju, dečacima je to dozvoljeno
- Istraživanje sopstvenog tela je grešno i pogrešno
- Šminkaju se samo žene lakog morala / lepša si bez šminke
- Osobe drugačijeg seksualnog opredeljenja su prokelte i osuđene na propast u ovom i večnom životu
-
Imam pravo na slabost i bolest.
Zabrane:
- Jake osobe nikada nisu bolesne!
- Kakve su ti misli, takav ti je život (ako si se razboleo, sam si kriv!)
- Samo slabići legnu u krevet!
- Nemam ja vremena da budem bolestan, to kod mene prolazi istog dana!
-
Imam pravo na zdravlje (psiho-fizičko)
Zabrane:
-Ako roditelji pažnju detetu posvete samo kada je bolesno, ono može razviti uverenje da je poželjno biti bolestan, ali zabrane se odnose mahom na preterano obraćanje pažnje na zdravlje deteta:
-Obuj čarape, prehladićeš se
– Ne diraj životinje, zaraziće te!
– Ne izlazi na promaju, dobićeš upalu mozga!
– Poludećeš ako…
-
Imam pravo na pol!
- Žensko dete se oslovljava sa:”Sine moj” (Ti si, ćerko, tatin sin/na sudbinu se ne žalim…sa tobom se ponosim”!)
- Davanje dvosmislenih imena
- Potenciranje “muških”igara sa ženskim detetom i obratno
- Nekarakterističan stil oblačenja deteta bez detetove volje.
Iako ovo deluje logično, u životu nekada svesno, a često manje svesno, oduzimamo sebi neka od ovih prava zbog pogrešnog shvatanja realnosti u kojoj živimo ili zbog uticaja autoriteta (važnih osoba).
Kod dece ovo je čest slučaj jer su nemoćna i zavisna od roditelja i njihovog ponašanja prema njima. Ova infantilna logika često se prenosi u odraslo doba, a još češće je slučaj da su nam neka od tih prava još u ranom detinjstvu oduzeta i danas živimo nesvesni svojih osnovnih emocionalnih prava.
Najčešći razlog za upučivanje ovih zabrana je neznanje roditelja, iracionalnost I zabluda i razne vaspitne manipulacije u smislu dobre namere.
Neke od zabrana nisu nužno destruktivne, zapravo imaju ulogu u definisanju granica kod dece, ali ovde govorimo o porukama koje su upućene na način da su osporile životna prava svakog ljudskog bića, svojevrsne zabrane kojih smo često nesvesni.
DISFUNKCIONALNI NAČIN DA SE ZABRANA IZBEGNE nastaje onda kada se osoba identifikuje sa zabranama: “Ti ne vrediš” I “Vredećeš ako..uslov”.
Tada osoba pokazuje PRISILNU MOTIVACIJU da bude jaka/hrabra/poslušna..da bi zavredila ljubav I poštovanje.
Svojim rođenjem već imamo pravo na bezuslovno osećanje lične vrednosti i na život!